10.000 Forint alatti termékek esetén kellékszavatosság van .
A kellékszavatosság lényegében azt jelenti, hogy bármilyen termék eladásáról is legyen szó, a kötelezett (a termék eladója, a szolgáltatásnyújtást teljesítő fél) a termék hibájáért(pontosabban: a vásárláskor a termékben már meglévő hiba-ok miatt bekövetkező hibáért) kellékszavatossági felelősséggel tartozik.
Az adásvételi szerződésekben az eladói pozícióban lévő fél ezen felelősségét csakis a termék olyan hibája alapozza meg, amely hibának az oka már megvan a termékben a vásárlás pillanatában is, csak akkor még nem felismerhető (ezért nevezik rejtett vagy gyártási hibának).
A jótállás - hétköznapi és közismert nevén „garancia” - azt jelenti, hogy a jótállást nyújtó fél (eladó) a hibátlan teljesítésért olyképpen felel, hogy a jótállás időtartama alatt felmerült minőségi kifogás esetén
a felelősség alól csakis akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után, jellemzően a termék fogyasztó által történő nem rendeltetésszerű használata vagy kezelése miatt keletkezett.
A jótállásnak két fajtája van:
Utóbbi esetben nem egy jogszabály kötelezi bizonyos termékek eladása esetén az eladó felet jótállás vállalására, hanem erre önként - jól felfogott piaci érdekből - kerül sor.
Jótállási jogosultság tulajdonosváltozás esetén
Az új Ptk. szerint a jótállásból eredő jogokat a dolog tulajdonjogának átruházása esetén az új tulajdonos érvényesítheti a jótállást vállaló kötelezettel szemben.
A jótállási igény érvényesítése
A jótállási igény a jótállási határidőben érvényesíthető.
A kötelező jótállás alá tartozó termék árától függ, hogy hány év jótállás jár. A jótállási idő a termék árától függően 1 év, 2 év vagy 3 év lehet.
Ha a kötelező jótállás alá eső termék ára 10 001 Ft – 250 000 Ft közé esik, 2 év jótállás vonatkozik a termékre.
Ha a kötelező jótállás alá eső termék ára a 250 000 Ft-ot meghaladja, 3 év jótállás vonatkozik a termékre.
Az eladó szavatossági és jótállási felelősségére a 151/2003. (IX. 22.) kormányrendeletben és az azt módosító: 19/2014. (IV. 29.) NGM rendeletben foglaltak az irányadóak.
Amennyiben a fogyasztási cikk a vásárlástól számított három munkanapon belül meghibásodott úgy azt a Vevő kívánságára kicseréljük, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza..
Szerződéses jótállásnál a jótállást keletkeztető jognyilatkozatban rögzített határidő az irányadó.
Ha a jótállásra kötelezett kötelezettségének a jogosult felhívására - megfelelő határidőben - nem tesz eleget, a jótállási igény a felhívásban tűzött határidő elteltétől számított három hónapon belül akkor is érvényesíthető bíróság előtt, ha a jótállási idő már eltelt. E határidő elmulasztása jogvesztéssel jár. A jótállási igény érvényesítésére egyebekben a kellékszavatossági jogok gyakorlására vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
Vásárlástól való elállás 14 napon belül .
Az online vásárlásnál időnként pusztán képekre hagyatkozva rendelünk meg egy-egy terméket, így előfordulhat, hogy nem azt kapjuk, amire számítottunk. A jog ezt a helyzetet a vásárlástól való elállás lehetőségével igyekszik védeni.
Fontos, hogy ha vásárlóként ezzel élni szeretnénk, 14 napon belül vissza kell küldeni a terméket a webáruház részére, a kereskedőnek pedig meg kell térítenie a termék és a kiszállítás díját, azonban a visszaküldés díjának megtérítésére nincs kötelezve.
Fontos, hogy tudatában legyünk annak, hogy a terméket csak akkor küldhetjük vissza, ha nem vettük mindennapi használatba azt.
Fogyasztót nem illeti meg az elállási jog az olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amely az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza, illetve higiéniai termék (pl. CD, DVD lemez, füldugó, fülhallgató, fejhallgató, fehérnemű, arckrém vagy épp dekorkozmetikai termék vesetében – ha már viselték, ki- vagy felpróbálták, használták – nincs helye elállásnak.